Milí páťáci,
v dnešní hodině Vlastivědy zjistíte, jak se vyučovalo ve školách v 17. století. Můžete se zamyslet, zda by se Vám takový způsob výuky líbil.
1. Nejprve si otevři učebnici na str. 14 – 15 a nové učivo si pozorně přečti.
2. Vezmi si sešit z Vlastivědy zapiš si tyto poznámky.
21.10.
VZDĚLÁNÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH (17. STOL. – POČ. 18. STOL.)
- po 30ti leté válce úpadek vzdělávání, velká negramotnost, nebyla povinná školní docházka
- různé školy:
nižší školy – chodily sem děti 6 – 12 let, učili se číst, psát, počítat, náboženství, zpěv, povoleny tělesné tresty
gymnázia – chodili sem pouze chlapci, vyučování tu probíhalo v latině, učili se zpaměti poučky, kterým ani nerozuměli
vysoké školy – chodili sem pouze chlapci, vyučování přísně katolické v latině
Dívky se mohly vzdělávat jen, když byly ze šlechtických nebo bohatých rodin.
JAN AMOS KOMENSKÝ = učitel národů:
– narodil se: 28.3. 1592 (tento den je dnes slaven jako Den učitelů)
– český učitel
– prosazoval lepší vyučovací metody ve školách (např. učení zábavné, názorné pomůcky, hrou, v mateřském jazyce, aby děti učivu rozuměly, ne tělesné tresty)
– napsal nejznámější obrázkovou učebnici: ORBIS PICTUC (orbis piktus) = SVĚT V OBRAZECH
KNIHY: v češtině jen pohádky, pověsti, kroniky
v němčině a latině psány učené knihy
3. Zjisti na které bankovce je portrét Jana Amose Komenského.
4. Vypracuj druhou stranu PL str. 9.
Věřím, že se spolu uvidíme po prázdninách. Pracovní listy si od Vás pak vyberu a oznámkuji (máš šanci vylepšit si známku z Vlastivědy).
Mějte se hezky.
Regína Lachmanová