Přeskočit na obsah

Prvouka – 15. 3. – 19. 3.

Vážení rodiče,

s dětmi stále probíráme téma Jaro

  • domácí zvířata, mláďata, produkty domácích zvířat, pojmenování jednotlivých členů zvířecích rodin
  • str. 49

 

  • Velikonoce, tradice
  • str. 50

Postup:

  • Velikonoce, které byly původně hlavně oslavou znovuzrození přírody, vznikaly na základě lidského pozorování přírody. Jsou to také svátky jara spojené s různými zvyky.
  • Děti si nejprve prohlíží obrázek a přemýšlí, co o něm budou říkat.
  • Následně vyprávějí:

O dívce, která maluje (zdobí) velikonoční vajíčka. Vajíčka proto, že se z nich každoročně líhnou mláďátka. Poznámka: V raně středověkých hrobech našich slovanských předků se někdy nacházejí skořápky vajíček, která byla vkládána zemřelému do hrobu jako symbol dalšího života.

O tatínkovi, který se synem plete pomlázku, se kterou budou potom chodit za dívkami a ženami na koledu (,,pomlázku“), aby je ,,omladili“. Věřilo se, že pomocí nových čerstvých vrbových proutků v nich rozproudí život a upevní zdraví pro nastávající rok. (Někde se praktikuje zvyk, že dopoledne chodí chlapci na pomlázku, odpoledne dívky polévají chlapce studenou vodou ze stejných důvodů, kterými oni probouzeli život v nich.)

O mamince, která peče mazanec. Kruh je totiž symbolem nekonečného opakování života.

O další výzdobě na obrázku – zajíčkovi a slepičce v ošatce se zelenou trávou.

  • Nakonec děti vyprávějí o svých zážitcích z Velikonoc.
  • Samozřejmě mohou pojmout Velikonoce i šířeji, kdy se zmíní o Smrtné neděli a vynášení Morany, o barevných názvech dnů (např. Zelený čtvrtek) v předvelikonočním týdnu atd.

 

Něco navíc 🙂

Přeji příjemné pročítání o tradicích spojených s Velikonocemi a dobrou skotačivou náladu při zpěvu. Pohodové tvoření 🙂 L.R.

 

 

Básně:

 

 

PíseňKdyž jsem já sloužil …

 

 

 

Velikonoční tvoření 🙂

 

   

 

 

Nahoru