Přeskočit na obsah

ČJ – od 2.11. do 6. 11.

 

Vážení rodiče,

 

děti moc pozdravuji a posílám informace o učení na příští týden. Tato doba je určena hlavně pro opakování, kdy Vás žádám, aby jste s dětmi prošli všechna písmenka, která už umí, jak ve čtené podobě, tak psané a popřípadě si je i vymodelovali. Dětem přeji, ať si prázdniny v pohodě a v klidu užívají. 🙂

UC – PS 23–25  Dříve než začnou děti psát, tak si opět jako vždy před každým psaním uvolní prstíky za pomocí procvičovacích  básniček, které už znají. Dětem přečteme básničku. Se psaním na děti nepospícháme, důležité je dbát na pečlivost a kvalitu psaní a ne na rychlost. Zde se budu na chvíli opakovat…

  • UC – PS 23 Dolní klička – se také skládá ze dvou cviků. Začíná se šikmou rovnou čárou dolů, která se zatočí doleva a pokračuje rovnou šikmou čárou nahoru. Úskalím tohoto cviku je zatočení kličky správným směrem, tedy doleva, řada žáků bude mít tendenci točit kličku doprava. Proto u nácviku dbáme na zvolnění pohybu při začátku zatáčení a na uvědomění si směru.

Druhou chybou, kterou budou žáci pravděpodobně dělat, je to, že při překřížení čáry neudrží šikmý směr a stočí pohyb nahoru, čímž vznikne tvar, který je dolní kličce podobný, ale není správný. Při nácviku je potřeba si těchto možných chyb všímat a včas jim předcházet nebo je odstraňovat.

  • Při psaní dolní kličky psané v řádcích, bych chtěla zdůraznit. Střední pomocná linka, kde by se měly čáry překřížit, není užita záměrně, protože žáci se pak snaží při tahu směrem nahoru udělat překřížení právě na této lince a tvar kličky pak podle toho deformují. Jestliže udělají dole příliš velkou kličku, nebo naopak kličku příliš malou, nemohou při dodržení šikmého rovného tahu směrem vzhůru překřížit čáry na této případné středové pomocné lince. Později, při psaní menších tvarů písmen do sešitů, je pro žáky jednodušší tento menší tvar napsat správně.

 

  • UC – PS 24, 25 Horní zátrh – (opět pracujeme stejným postupem – básnička, uvolnění prstíků, obtahování předtištěných tvarů) je cvik složený ze dvou prvků: šikmá rovná čára vedoucí nahoru, pak malý oblouk a šikmá rovná čára vedoucí dolů. I při tomto cviku se setkáváme s několika základními chybami, kterým se budeme snažit předejít. Při tahu nahoru musí žáci vydržet ,,jet“ šikmým směrem až do konce, jinak při zatočení nemohou dodržet šikmý směr dolů, tvar cviku nahoru vytočí ruku v zápěstí a čára, která má být vedena šikmo dolů směrem doleva, je vedena místo toho šikmo dolů doprava. Vznikne opět nějaký ,,kopec“, který však není naším požadovaným cvikem. Jen opakovaným procvičováním, upozorňováním na chybu, zpomalením pohybu v horní části, než začne tah směřovat šikmo dolů, můžeme postupně dosáhnout požadovaného tvaru. Samozřejmě, že pozdější psaní tvaru v menším provedení zlepší jeho kvalitu.

 

  • ŽA – 44–45 Čt – Hláska a písmeno U. Dětem přečteme básničku, kterou postupně po řádcích opakují až se jí naučí nazpaměť.S jednoltivými stranami pracujeme obdobně jako u předchozích písmen.
  • ŽA – 45, cv. 2 – čtení slov s předložkou (viz přiložené video)

 

  • ŽA – 46 – žáci si zdokonalují hlasité čtení, pracujeme obdobně jako se slabikami s předcházejícími písmeny

Dechová a hlasová cvičení:

Říkanka, rytmizace:

Dupu (František Synek)

Dupu, dupu do kalupu.

Mám tu boudu a chalupu. 

Uvědomování si jednotlivých slabik a hlásek, ze kterých se slabiky skládají – v této době je již řada žáků schopna sluchem rozlišovat jednotlivé hlásky také u slabik, které se skládají z hlásek, jež se žáci ještě neučili.

 

  • ŽA – 47 – slabiky s písmenem U, pracujeme obdobně jako se slabikami s předcházejícími písmeny

 

  • ŽA – 48, 49 – zdokonalujeme se ve čtení

 

  • ŽA – 50, 51 – Hláska a písmeno I. Dětem přečteme básničku, kterou postupně po řádcích opakují až se jí naučí nazpaměť.S jednoltivými stranami pracujeme obdobně jako u předchozích písmen.
  • vyprávíme si o životě indiánů (viz dole motivační báseň)
  • báseň můžeme rytmizovat, případně jí přiřadit nějakou melodii (např. na píseň Prší, prší)

 

Indiáni (Josef Kainar)
Indiáni ti se mají!

Celý den si jenom hrají.

Skáčou hejsa hopsasa,

chytají se do lasa.

 

Potom vlezou do vigvamu,

zavolají na svou mámu:

„Mámo, mámo, máme hlad.“

Snědí vlka a jdou spát.

 

Do spánku jim pěkně vyjí

kojotové na prérii,

ráno sluníčko je vzbudí,

a ti malí chlapci rudí

hned vyběhnou mezi stany

hrát si – nač? Na indiány!

 

  • UC – PS 26 Dolní zátrh začínáme psát šikmo rovnou čárou směrem dolů, dole pak uděláme oblouček směrem vpravo a cvik dokončíme rovnou čárou nahoru. Pokud žák cvik správně začne, jeho dokončení už nebývá obtížné. Je jen potřeba zdůraznit, že čára vedoucí nahoru je šikmá, aby ji děti nepsaly přímo rovně nahoru.

Něco navíc 🙂

Dětem můžeme napsat na papír nebo stírací tabulku říkanku s velkými tiskacími písmeny:

ÚLY

UTEČ HONEM, UTÍKEJ!

A PŘÍŠTĚ SI POZOR DEJ!

ÚLY VČELKY HLÍDAJÍ,

MED SI UKRÁST NEDAJÍ.

Děti vyhledávají a vybarví políčko s písmenem U, Ú.

 

Dechová a hlasová cvičení:

Říkanka, rytmizace:

Dupu (František Synek)

Dupu, dupu do kalupu.

Mám tu boudu a chalupu.

  • Uvědomování si jednotlivých slabik a hlásek, ze kterých se slabiky skládají. V této době je již řada žáků schopna sluchem rozlišovat jednotlivé hlásky také u slabik, které se skládají z hlásek, jež se žáci ještě neučili. Proto jsou zařazené i takové úkoly, kde děti sluchově pracují i s ostatními hláskami abecedy.

 

Říkanka s pohybem:

Šel prní, šel druhý, šel třetí indián.

Šel čtvrtý, šel pátý, šel šestý indián.

Šel sedmý, šel osmý, šel devátý indián.

A ten poslední, ze všech nejmenší …uááááááá (indiánský pokřik).

  • otázka: Kolik tedy vyrazilo indiánů na výpravu? (10)
  • říkankou procvičujeme číselnou řadu

Živá abeceda – strana 44

 

Čtení slov s předložkou, viz video:

Živá abeceda – strana 33

Živá abeceda – strana 45

Živá abeceda – strana 46

Živá abeceda – strana 47

Živá abeceda – strana 48

Živá abeceda – strana 49

Živá abeceda – strana 50

Živá abeceda – strana 51

 

 

Děkuji Vám za spolupráci a přeji hodně trpělivosti a pevné zdraví

S pozdravem

Lenka Rouzková

Nahoru