Přeskočit na obsah

Prvouka – 22. 3. – 26. 3.

Vážení rodiče,

s dětmi se stále zabýváme a opakujeme téma Jaro. Vzpomněla jsem si na moje dětství, které už přeci jen je dobou dávno minulou. Stále mám v živé paměti hry, které jsem moc ráda hrávala jako malá, a které mě opravdu na dlouho zabavily. Tak snad Vám nějaké typy her dobře poslouží a určitě i mnohé z nich znáte osobně. 🙂

  • Jarní hry, pohybové činnosti
  • Jaro, krajina, rostliny, živočichové
  • str. 51
  • str. 52
  • str. 53

Dětem i Vám přeji příjemnou zábavu a veselé dovádění při hrách venku i doma 🙂 L.R.

Něco navíc 🙂

První jarní den 2021

Kdy přesně začíná astronomické jaro v roce 2021?

První jarní den v roce 2021, stejně jako každý rok začíná 20. března. První jarní den (astronomické jaro, jarní rovnodennost) však v roce 2021 nastává o něco později, než tomu bylo v roce 2020. Astronomové stanovili počátek jara v tomto roce na 10 hodin a 37 minut dopoledne. Připomeňme pro zajímavost, že na 20. březen také připadá Světový den vrabců.

Hry:

„Honzo, vstávej!“

„Honzo, vstávej!“ je hra určená malým dětem, která se hraje venku. Postavte děti na čáru a zvolte jednoho, vyvolávače. Ten si stoupne na metu asi deset metrů vzdálenou od ostatních hráčů a otočí se k nim zády, aby neviděl, kde se kdo právě nachází (kdo je k němu nejblíže apod.). Případně si může zavázat oči šátkem a stoupnout si k dětem čelem.

Vyvolávač postupně volá na každé dítě: „Honzo, vstávej!“ Hráč, kterému je otázka určená, se zeptá: „V kolik hodin?“ Vyvolávač odpoví např. pět mědvědích (tři čapí, dva mravenčí, čtyři slepičí aj.). Při posouvání vpřed děti musí opravdu napodobovat vyvolávačem zvolená zvířata tzn. na pět medvědích se posunou o pět kroků dopředu kývavými pohyby a slovním doprovodem brum-brum. Při vrabčích budou děti skákat snožmo, u mravenčích se posunou jen o půl chodidla vpřed atd. Takto vyvolávač vystřídá všechny hráče a až dojde k poslednímu, pokračuje znovu od začátku. Hra je ukončena v případě, až se jeden z hráčů dostane k metě, u níž stojí vyvolávač. Za odměnu si vymění role. Každý hráč musí vždy poděkovat, jakmile vykoná pohyb, který mu vyvolávač řekl. Pokud nepoděkuje, vrací se na úplný začátek.

Hra se dá prodloužit tím, že se chodí i dozadu: račí a krabí kroky.

Přehled kroků (a samozřejmě si vymyslete další):

  • medvědí – kývavé kroky s brumláním
  • čapí – dlouhé kroky s nataženými nohami, rukama napodobujeme klapání zobáku
  • sloní – dlouhé nemotorné kroky, ruce si zamotáme a naznačíme chobot
  • opičí – srandovně poskakujeme a škrábeme se na hlavě
  • krabí – otočíme se bokem, ale jdeme dozadu krok-sun-krok, cvakáme klepety
  • račí – malé krůčky dozadu, cvakáme klepety
  • slepičí – malé kroky, kokokodááááák
  • mravenčí – krůčky, kdy se špička posune jen do půlky druhého chodidla
  • vrabčí – poskakování, čiřikání
  • žabí – do dřepu a skákat, kvákat
  • hadí – jaké kroky dělá had?
  • rafička běží dopředu– běží se vpřed, než vyvolávač řekne stop (a poděkuje se)
  • rafička běží pozpátku – běží se pozadu, než vyvolávač řekne stop
  • rafička zamrzla – stojí se na místě, pak další úkon musí následovat
  • rafička odmrzla – poděkuje se

Vždy následuje poděkování, jinak se vrací hráč na začátek! 🙂

 

Čáp ztratil čepičku…

Čáp ztratil čepičku je další z her určených malým dětem hrajícím si venku. Postavte hráče do kruhu a zvolte jednoho, který bude představovat čápa. Čáp bude obcházet v kruhu kolem dětí s předpaženýma rukama (jimi bude napodobovat klapaní zobáku) a říkat: „Čáp ztratil čepičku, měla barvu, barvičku…“ a ukáže na některé další dítě, které musí rychle zvolit nějakou barvu.

Poté se všichni hráči tvořící kruh rozprchnou a hledají ve svém okolí předměty dané barvy. Komu se to podaří jako poslednímu, vymění si místo s vyvolávačem a hra může pokračovat dále.

 

Školka se švihadlem

Skákat přes švihadlo se naučí spousta dětí již v předškolním věku. Není na tom nic těžkého a vaše děti ve skákání určitě podporujte, protože si posílí svaly a zlepší koordinaci celého těla.

Při výběru švihadla myslete na to, že by mělo mít správnou délku právě pro vaše dítě. Vyzvěte ho, aby dalo nohy k sobě a postavilo se na střed švihadla. Konce napjatého švihadla by měly dosahovat až k ramenům. Důležitá je také správná technika – veďte dítě k tomu, aby se nehrbilo, aby tělo drželo vzpřímeně. Pohyb musí vycházet především z loktů a ze zápěstí, nikoliv z ramen.  Nezapomeňte taky na vhodnou obuv a terén, kde bude dítě skákat.

Pro nácvik skákání přes švihadlo je možné využít řadu postupů. Následující osvědčený postup: Začíná se tzv. kolébkou. Výchozím postavením je uvolněný postoj, nohy u sebe. Ruce jsou podél těla, pokrčeny v loktech. V první fázi (švihadlo je před tělem) přeneste váhu na kotníky, zvedněte špičky od podlahy a přemístěte pod ně švihadlo. Přesuňte váhu na špičky, zvedněte kotníky od podlahy a otáčivým pohybem vycházejícím z pokrčených loktů a uvolněných zápěstí přesuňte švihadlo dozadu, za tělo. Následně celý pohyb opakujte. Po zvládnutí tohoto základního pohybu postupně zrychlujte a přejděte do mírných snožných poskoků. Pak zkuste skákání po jedné noze, po druhé a ti nejšikovnější určitě zvládnou časem i „vajíčko“.

A teď ona slibovaná školka se švihadlem:

  • 10 × přeskočte švihadlo snožmo
  • 9 × přeskočte švihadlo střídavě pravou a levou nohou
  • 8 × jen pravou nohou
  • 7 × jen levou nohou
  • 6 × přeskočte snožmo se zkříženýma nohama
  • 5 × snožmo, ale točte švihadlem dozadu
  • 4 × přeskočte pravou nohou, švihadlem točte dozadu
  • 3 × levou nohou, švihadlem točte dozadu
  • 2 × střídavě pravou, levou nohou, švihadlem točte dozadu
  • 1 × vajíčko – ruce jsou před tělem zkřížené, skočte snožmo

 

Myslím si…

Hra „Myslím si…“ se dá dobře využít doma i venku, např. pokud čekáte dlouho v ordinaci lékaře, nebo jedete autem a dětem je už dlouhá chvíle. Princip spočívá v tom, že se děti snaží uhádnout to, co si jeden z hráčů myslí.

Hra spolehlivě zabaví malé i větší děti, ovšem přizpůsobte myšlené slovo jejich věku. Páťák už bude radši hádat nějaký stát než věc typu zmrzlina. Lze hrát ve dvou i více lidech.

Dítě bude myslet např. nějakou věc. Ostatní mu budou klást otázky, ale pouze takové, na které je možné odpovědět ANO, NE nebo ANO I NE. Jestliže hráč, co si myslí, odpoví kladně, zůstává na řadě tazatel tak dlouho, dokud nezazní první NE. Kdo hádanku vyřeší, může si za odměnu vymyslet další slovo.

Ukázka:

Pavel: „Je to osoba?“
Tom: „Ne.“
Pokračuje tedy další hráč, Petr: „Je to zvíře?“
Tom: „Ne.“
Ani Petr neuhodl, takže pokračuje další hráč. Jirka: „Je to věc?“
Tom: „Ano.“
Jirka uhodl a může se ptát dál: „Je v pokoji?“

atd…

 

Školka s míčem

Pamatujete si? Školka s míčem, švihadlem… skákání přes gumu… jsou to hry, které děti hodně bavily a pro toho, kdo si to nepamatuje, tu mám návod. Pokud si chcete zahrát „Školku s míčem“, potřebujete k tomu balon a jakoukoliv zeď, ale pozor na to, aby v blízkosti nebyla okna. Co kdyby náhodou…

Jsou různé varianty, ale u všech, které známe, se začíná od desítek.

Varianta č. 1, zkrácená forma

Stoupněte si před zeď, záleží zase na věku dětí, ti mladší si stoupnou blíže, starší dál, aby to měly těžší. Hází se na slabiky, tzn. říkejte postupně po slabikách:

  • de-sít-ky a na každou slabiku hoďte míč o stěnu a chytněte do obou rukou (tzn. 3 ×)
  • de-vít-ky – balon hoďte o stěnu, nechte ho spadnout o zem a chytněte do obou rukou (3 ×)
  • os-mi-čky – hoďte o stěnu a tleskněte před tělem (3 ×)
  • sed-mi-čky – hoďte o stěnu a tleskněte před i za tělem (3 ×)
  • šest-ky – hoďte a chyťte pouze pravou rukou (2 ×)
  • pět-ky – hoďte a chyťte pouze levou rukou (2 ×)
  • čtyř-ky – hoďte pod pravou nohou a chyťte obouruč (2 ×)
  • troj-ky – hoďte pod levou nohou a chyťte obouruč (2 ×)
  • dvoj-ky – hoďte zády ke zdi, otočte se a chyťte obouruč (2 ×)
  • jed-ni-čky – hoďte obouruč o zeď, otočte se o 360 stupňů a chyťte (3 ×)

Varianta č. 2, nezkrácená

Tuto variantu je zbytečné rozepisovat, protože jediná změna je v tom, že se nehází míčem podle slabik, ale opravdu podle počtu. Začíná se opět desítkou, tedy hoďte 10× o zeď atd.

Varianta č. 3 vyžaduje driblování a je tedy vhodná pro starší děti

  • 10 × driblujte pravou rukou (jedná se o počet úderů o zem)
  • 9 × driblujte levou rukou
  • 8 × driblujte na střídačku oběma rukama
  • 7 × hoďte míč pod pravou nohou a chyťte obouruč
  • 6 × hoďte míč pod levou nohou a chyťte obouruč
  • 5 × vyhoďte míč do vzduchu, tleskněte a chytněte
  • 4 × vyhoďte míč do vzduchu, dvakrát tleskněte a chytněte
  • 3 × vyhoďte míč do vzduchu, dřepněte a chytněte
  • 2 × vyhoďte míč do vzduchu, tleskněte před i za tělem a chytněte

1 × hoďte míč o stěnu, otočte se o 360 stupňů a chytněte

 

 

 

Nahoru