Vážení rodiče,
s dětmi stále probíráme téma Jaro
- domácí zvířata, mláďata, produkty domácích zvířat, pojmenování jednotlivých členů zvířecích rodin
- str. 49
- Velikonoce, tradice
- str. 50
Postup:
- Velikonoce, které byly původně hlavně oslavou znovuzrození přírody, vznikaly na základě lidského pozorování přírody. Jsou to také svátky jara spojené s různými zvyky.
- Děti si nejprve prohlíží obrázek a přemýšlí, co o něm budou říkat.
- Následně vyprávějí:
O dívce, která maluje (zdobí) velikonoční vajíčka. Vajíčka proto, že se z nich každoročně líhnou mláďátka. Poznámka: V raně středověkých hrobech našich slovanských předků se někdy nacházejí skořápky vajíček, která byla vkládána zemřelému do hrobu jako symbol dalšího života.
O tatínkovi, který se synem plete pomlázku, se kterou budou potom chodit za dívkami a ženami na koledu (,,pomlázku“), aby je ,,omladili“. Věřilo se, že pomocí nových čerstvých vrbových proutků v nich rozproudí život a upevní zdraví pro nastávající rok. (Někde se praktikuje zvyk, že dopoledne chodí chlapci na pomlázku, odpoledne dívky polévají chlapce studenou vodou ze stejných důvodů, kterými oni probouzeli život v nich.)
O mamince, která peče mazanec. Kruh je totiž symbolem nekonečného opakování života.
O další výzdobě na obrázku – zajíčkovi a slepičce v ošatce se zelenou trávou.
- Nakonec děti vyprávějí o svých zážitcích z Velikonoc.
- Samozřejmě mohou pojmout Velikonoce i šířeji, kdy se zmíní o Smrtné neděli a vynášení Morany, o barevných názvech dnů (např. Zelený čtvrtek) v předvelikonočním týdnu atd.
Něco navíc 🙂
Přeji příjemné pročítání o tradicích spojených s Velikonocemi a dobrou skotačivou náladu při zpěvu. Pohodové tvoření 🙂 L.R.
Básně:
Píseň – Když jsem já sloužil …
Velikonoční tvoření 🙂