Pondělí: Zopakuj si prosím základní skladební dvojice = základní větné členy = podmět a přísudek, druhy podmětu:
podmět – podtrhujeme čarou, ptáme se na něj 1. pádem – kdo, co? a slovesem (přísudkem),
může být: vyjádřený- Květina nádherně rozkvetla.
nevyjádřený-Voněla po celé místnosti. (ona – květina)
několikanásobný – Na zahradě rozkvetly tulipány a narcisy.
přísudek – podtrhujeme vlnovkou, většinou je to sloveso v určitém tvaru, ptáme se na něj, co dělá podmět, co víme o podmětu.
Uč. str. 170/5 – přečti si
(připomeň si, pokud je podmět rodu středního – v jednotném čísle – koťátko si hrálo – v přísudku je -o, v množném čísle – koťátka si hrála – v přísudku je -a)
v druhém odstavci urči podmět a přísudek – ústně
Pokud určujeme podmět a přísudek v souvětí, v každé větě souvětí je jedna základní skladební dvojice, kolik má souvětí vět, tolik dvojic podmětů a přísudků tam najdeme.
(řešení: koťátka si hrála, postrkovala (ona – koťátka), strkala (ona – koťátka), šťouchala (ona – koťátka), koťata se unavila, vylezla (ona – koťátka), se skutálela (ona – koťátka)
Přečti si Pamatujte si na str. 170.
Úterý: Podmět rodu ženského
uč. str. 170/ 1 přečti si, a+b ústně
(řešení: dívky dostaly, chtějí vypracovat (ony – dívky), sešly se (ony – dívky), si povídaly (ony – dívky), si uvařily (ony – dívky), vypily (ony – dívky), si pustily (ony – dívky), písničky burácely, dívky se daly, prozpěvovaly (ony – dívky), se zamotaly (ony – dívky), upadly (ony), se smály (ony), tekly slzy)
Sešit: opiš si Pamatujte si – str. 171
Zkus cvičení – 171/2 do sešitu
Středa: Podmět rodu mužského životného
uč. str. 172/1 – přečti si, zkus ústně a, b, c
(řešení: a)Kluci (chlapci) – 1. pád, č. mn., r. mužský životný
b) kluci si naplánovali, postavili (oni – kluci), přistavěli (oni – kluci), chlapci vztyčili, zapíchli (oni), upravili (oni), vybudovali (oni), vysázeli (oni)
c) – i
Do sešitu: opiš si Pamatujte si ze str. 172
Zkus do sešitu: 173/2
Čtvrtek: Podmět rodu mužského neživotného
Uč. str. 173/ 4 – přečti si, zkus ústně a, b
(řešení: a) přijely stroje, se líbily bagry, se zakusovaly (ony – bagry), hloubily (ony – bagry), buldozery shrnuly, nabíraly nakladače, sypaly (ony – nakladače), vozy odvážely)
b) – y
Do sešitu si opiš Pamatujte si ze str. 174.
Zkus do sešitu – uč. str. 174/5
Pátek: Uč. str. 174/6 zkus do sešitu
Nezapomeň si zdůvodňovat: u podstatných jmen si říkej vzory a jejich tvary, u sloves – přísudků si vyhledej podmět, pokud bude rodu ženského nebo mužského neživotného, bude v přísudku –y, pokud bude rodu mužského životného, bude v přísudku -i, pokud bude rodu středního, bude v přísudku – a)
např. nastaly – ty mrazy – podmět rodu mužského neživotného, mrazy – vzor hrady
Řešení písemných úkolů pošlu opět rodičům do mailu, tak si je, prosím, zkontroluj a oprav.
ČTENÍ
Čítanka str. 129 – 130 – přečti si, do sešitu – 130/1, 2
str. 130 – 133 – přečti si, do sešitu – 133/1, 4
Čti si do Čtenářského deníku.